Arbeidsfellesskapet Hæhre og Risa ANS signerte i dag tunnelkontrakten E15 Kvitsøy på E39-prosjektet E39 Rogfast.
Etter en lang tilbudsprosess i konkurranse med Kruse Smith Entreprenør AS, NCC Norge AS og AF Implenia Norge AS / Stangeland Maskin AS, stakk arbeidsfellesskapet Hæhre Entreprenør AS / Risa AS av med seieren. Straks etter kontraktssignering starter samhandlingsfasen opp. Tilrigging vil starte fra september.
– Både RV4 Roa – Gran grense og E15 Kvitsøy-prosjektet gjennomføres nå i arbeidsfellesskap. Dette er noe vi vil se mer til også blant de norske entreprenørene i tiden fremover, sier daglig leder Gudmund Roen, og fortsetter:
– Samarbeidsformen utnytter selskapenes kompetanse og kapasitet, og er vanlig blant våre europeiske konkurrenter. Vi gleder oss til oppstart og samarbeidet med Risa og Statens Vegvesen.
Kontrakten består av en 3480 m lang ettløps tunnel fra Kvitsøy og ned til hovedløpene for Rogfasttunnelen. Tunnelen skal drives med en helning på sju prosent. Andre arbeider i kontrakten er vegbygging, tre bruer og sjøfyllinger. Rogfasttunnelen blir verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel.
Kontrakten har en verdi på 622 millioner eks. mva, hvor Hæhres andel er ca. 55 %. Hæhre skal utføre tunnelarbeider og brubygging, mens Risa skal utføre massetransport og deponiarbeider.
Ill. Statens Vegvesen
Ill. Statens Vegvesen