Arbeidsfellesskapet Hæhre og Risa ANS er innstilt til tunnelkontrakten E15 Kvitsøy på E39-prosjektet E39 Rogfast.
Kontrakten består av en 3480 m lang ettløps tunnel fra Kvitsøy og ned til hovedløpene for Rogfasttunnelen. Tunnelen skal drives med en helning på sju prosent. Andre arbeider i kontrakten er vegbygging, tre bruer og sjøfyllinger. Rogfasttunnelen blir verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel.
– Etter en del stang ut i de siste konkurransene vi har deltatt i, er vi svært fornøyd med at ballen nå satt midt i mål. I konkurranse med Kruse Smith Entreprenør AS, NCC Norge AS og AF Implenia Norge AS / Stangeland Maskin AS nådde vi denne gangen helt fram. Prosjektet har oppstart allerede i september, sier prosjektdirektør for tilbud og marked Nils Smetbak.
Kontrakten har en verdi på 622 millioner eks. mva, hvor Hæhres andel er ca. 55 %. Hæhre skal utføre tunnelarbeider og brubygging, mens Risa skal utføre massetransport og deponiarbeider.
Når prosjektet er ferdigstilt, vil Rogfast-prosjektet bli hele 26,7 km langt. Prosjektet vil redusere reisevegen mellom Stavanger og Bergen med 40 minutter.